Yogyakarta deel 1 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Joris en Samantha - WaarBenJij.nu Yogyakarta deel 1 - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Joris en Samantha - WaarBenJij.nu

Yogyakarta deel 1

Door: Samantha

Blijf op de hoogte en volg Joris en Samantha

10 Juli 2011 | Indonesië, Jogjakarta

Hoi allemaal,

Daar zijn we weer. Gisteren zijn we aangekomen in Yogyakarta. Dit was nog allemaal niet zo gemakkelijk.

's ochtends werden we met de bus opgehaald voor ons hotel. De busrit die eigenlijk 1.5 uur zou duren, duurde natuurlijk weer 2.5 uur. Ook was het geen prettige weg waar we over moesten maar uiteindelijk bereikte we een heel klein stationnetje waar ik nu zo snel de naam niet van weet.

Van de gids kregen we onze treintickets waar een heel ander station op stond. Wat nu het geval was. Wij zijn een station te vroeg ingestapt zodat de reisorganisatie daar weer wat op kan verdienen. De gids gaf de conducteur gewoon wat geld en hop de trein stopte speciaal voor ons op het station. Wat geld toch allemaal niet voor je kan doen.

Dit keer hadden we besloten om met de business class te reizen. Je hebt 3 klassen van treinen in Indonesie en wij hadden nu de middelste genomen. Met een paar ventilatortjes moest de trein gekoeld worden. Dit lukte niet helemaal dus we kwamen helemaal bezweet aan in Yogya.

De trein stopte op enkele stations wat als gevolg had dat alle kooplieden met hun hele hebben en houwen de trein in kwamen om noodles te verkopen. Dit was wel een hele gewaarwording maar erg leuk om te zien.

Van te voren hadden we een hotel geboekt via booking.com. Het hotel waar we uiteindelijk terecht kwamen leek totaal niet op het hotel van de foto's en was erg vies en lag helemaal buiten het centrum.

We hebben 2 uur op deze kamer gezeten en toen hebben we uitgecheckt. Dit kostte ons wel 20 euro maar hier zouden we niet gelukkig worden.

Toen we hadden besloten om naar een ander hotel te gaan moesten we wel snel een ander hotel vinden. Aangezien we aan het backpacken zijn vonden we het tijd worden voor een zogeheette losmen. Nou dat was ook eenmalig kan ik je zeggen. Maar wat hebben we een lol gehad. De losman lag midden in het centrum bij alle bars dus we konden rollend naar huis. De losmen heeft ons voor 1 nacht 10 euro gekost. Daar kan je natuurlijk niet veel van verwachten.

De volgende dag:
We moesten vandaag om kwart voor 5 ons bed uit voor de excursie naar de borobodur en de prambanan tempels.

Om 6 uur kwamen we als eerste aan bij de borobodur tempel.De Borobudur (Javaans: Barabudhur) is een boeddhistisch heiligdom op 40 km ten noordwesten van Jogjakarta in de provincie Midden-Java, in het centrum van het Indonesische eiland Java.De Borobudur is gelegen bij de Merapi, de meest actieve vulkaan van Indonesië, en is gebouwd in de periode 750 - 850. De naam stamt mogelijk van het Sanskriet "Vihara Buddha Ur", dit betekent vrij vertaald "boeddhistische tempel op de berg"
Wij vonden de tempel een typische toeristische trekpleister waar je met ze allen op een rijtje gaat staan voor de foto. Er komen elk weekend meer dan 90.000 mensen naar de borobodur.Niet zo gek dus.

Hierna gingen we naar de prambanan.Prambanan is het grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex in Indonesië. Prambanan betekent: "veel priesters".Wij vonden deze tempel zelf erg indrukwekkend. Dit was veel minder toeristisch.

Na een eneverende ochtend gingen we weer op zoek naar een hostel voor de volgende nacht. In het hostel van de nacht ervoor konden we niet nog een nacht slapen. We zijn erg goed geholpen door een local die wel een hotel wist met warm water. Na een dag koud douchen was dit toch wel een eis. Uiteindelijk vonden we een hotel voor 15 euro per nacht. Dit zit ook weer midden in het centrum bij alle bars.

Morgen zijn we al weer voor de laatste dag op Java waarna we doorvliegen naar Bali.

Ik zal weer proberen foto's up te loaden.

liefs ons

• 10 Juli 2011 - 17:53

Ineke En De Mannen:

Leuk verslag en mooie foto's!
    Jullie mogen wat meemaken met al die hotels......

Liefs van ons

• 10 Juli 2011 - 17:58

Opa En Oma:

dat was dus java met mooie beelden en verslagen en we verheugen ons op bali.
    heel veel plezier en veel liefs van opa en oma.

• 10 Juli 2011 - 18:43

Elza En John:

Wat een ervaringen! Maar volgens mij voel je je wel klein als je bij de Borobodur bent geweest.
    De plaatjes van de hotels op internet lijken inderdaad niet altijd de juiste te zijn. Maar toch goed om ook deze ervaringen met ons te delen. We weten nu in ieder geval welk hotel geen sterren krijgt.

Veel plezier op prachtig Bali en niet teveel kopen in Ubud.

Elza en John

• 10 Juli 2011 - 20:59

Tilly En Frans:

Dat was toch wel weer een ervaring lijk me geweldig zo met de trein door zo een mooi land .leuk jullie verslag .en fotos.liefs van ons