Annah Rais - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Joris en Samantha - WaarBenJij.nu Annah Rais - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Joris en Samantha - WaarBenJij.nu

Annah Rais

Door: Joris en Samantha

Blijf op de hoogte en volg Joris en Samantha

21 Mei 2014 | Maleisië, Kuching

Na een woelige, tachtigduizendkeer wakker wordende nacht stonden we zondag vroeg op voor onze 3 daagse trip naar Longhouse Annah Rais. Onze taxichauffeur was een echte prater die ook niet meer op hield met praten. Dat om 0800 uur 's ochtends, maar wel erg gezellig en heel interessant.

Bij aankomt in de Longhouse werden we hartelijk verwelkomd door Mister Edward waar we de aankomende 3 dagen zullen verblijven. Na 3 welkomstdrankjes met alcohol voor 10:00 uur 's ochtends begon onze dag met een trip naar de Hot Springs. De Hot Springs liggen midden in de jungle naast een kabbelend riviertje. Gezien het feit dat het zondag was waren hier een aantal Maleisische gezinnen voor deze heerlijke ontspanning.
De Hot Springs waren dusdanig heet dat als je benen er te lang in waren deze vuurrood eruit kwamen. Het kabbelend riviertje was heerlijk, ook gezien het feit dat het erg warm was en een beetje afkoeling geen kwaad kon. De grootste attractie van dit alles waren de 2 grote blanke toeristen uit Nederland. Wij :-). Na een fotosessie zullen we dan ook in een fotolijstje op hun open haard komen te staan ;-)

Onze gids heeft tijdens onze ontspanning een heerlijk maaltijd bereid. In een Bamboestok bereidde hij de kip en rijst . Het eten was heerlijk en erg bijzonder.
Na nog wat meer ontspanning zijn we de trekking terug begonnen. En het was warm... de 45 minuten die we gelopen hebben leken wel uren te duren. Terug aangekomen in het Longhouse, kregen we dan ook een heerlijke tropische regenbui over ons heen.

Na een powernap ( wat we echt nodig hadden ) en een heerlijke koude douche ( dat we hier zo van konden genieten ) hebben we van Mister Edward een rondleiding gekregen over Annah Raise. We hebben het hele dorp rond gelopen en uitleg gekregen hoe de Iban stam leeft en hoe ze overleven. Het is erg bijzonder om te zien dat hier de tijd nog echt even heeft stil gestaan.

Onze Homestay is geweldig. De familie en Edward laten ons helemaal welkom voelen. Er wordt dan ook constant verteld dat we nieuwe familie leden zijn en dat we alles mogen pakken wat we willen. De zelfgemaakte 22 jaar oude brandy wordt dan ook voor elke gelegenheid aangebroken. De eerste dag waren wij de enige in deze Homestay. Dit maakt de ervaring nog unieker dan dat deze al was.

Het eten wat de familie had bereid, was net zoals het middageten heerlijk en na een paar neutjes zijn we dan ook heerlijk naar bed gegaan om bij te komen van de eerste indrukken.

De tweede dag in onze Homestay begon met een ontbijt van Noodles, kip,vis en ei. Dit was weer even wennen. Desalniettemin was het erg lekker. Vandaag kwamen er twee meiden ( Sarah en Becky )aan vanuit de UK. Met ze 4en en een gids stond er vandaag een trekking op het programma naar de waterval van Kier.

De tocht ging midden door de jungle over hele gammele bruggetjes en paden die eigenlijk geen paden waren. Daar kwam ook nog een bij dat het de ochtend erg heet was. Volle zon en een paar momenten dat we ( voornamelijk Samantha ) echt dacht dat ze het niet meer aan kon. En dan voornamelijk omdat het zo heet was ;-). Maar na een flinke tocht kwamen we uiteindelijk aan bij de waterval. Al het gezweet en de bloedzuigers vergeten want deze waterval was dan ook echt de mooiste die wij ooit hebben gezien.

De waterval bestaat uit meerdere lagen met verschillende rotsformaties en staat midden in de jungle. Het water is verkoelend, maar niet ijzig en eigenlijk kan je niet stoppen om er naar te kijken. Het allermooiste aan deze waterval was dat er geen enkele andere toerist was dan wij en dat we de hele waterval privé voor onszelf hadden. Na hier heerlijk te hebben gezwommen en foto's te hebben gemaakt stond er weer een overheerlijke lunch op ons te wachten. Uiteraard weer rijst ;-) en we zijn dit nog steeds niet zat.

Nadat we tijdens de heentocht wenste dat het zou gaan regenen hadden we spijt dat we dit hadden gezegd, want op de terugweg brak dan ook de hemel open. De paden werden glibberig en de muggen wisten ons aardig te vinden. Toen we dan ook terug kwamen bij de Longhouse voelden dit als een zekere overwinning. Tijd voor de 22 jaar oude Brandy ;-)

Na het avondeten kregen we een demonstratie van de Pratokng. Een lokaal muziekinstrument.
Deze wordt door één man in het dorp gemaakt en bespeeld. We kregen les hierin en zijn er dan ook achter gekomen dat we niet echt muzikaal zijn. Wat een domper ;-) .

We hebben heerlijke dagen gehad in Annah Rais en zouden iedereen dit aanraden die naar Maleisie gaat.

• 21 Mei 2014 - 13:08

Ingrid Bartels-zellner:

Prachtig verslag en af en toe erkende ik iets van onze vakantie naar Indonesie. Geniet nog en wees voorzichtig met eten langs de wg en de muggen .
    Groet, Tante Ingrid

• 22 Mei 2014 - 08:49

John Bakker:

Leuk verslag, lijkt mij erg leuk zo'n homestay

• 24 Mei 2014 - 13:02

Elza :

Wat een geweldig reisverhaal. Het lijkt een geweldige belevenis ondanks de muggen.