Pulau Ketam - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joris en Samantha - WaarBenJij.nu Pulau Ketam - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joris en Samantha - WaarBenJij.nu

Pulau Ketam

Door: Joris en Samantha

Blijf op de hoogte en volg Joris en Samantha

24 Mei 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Vrijdagochtend zijn we rond een uur of 9 vertrokken richting Pulau Ketam. Hiervoor hebben we eerst de monorail, vervolgens de trein en als laatst de ferry genomen. De reis op zich was al bijzonder. Bij aankomst met de trein op Port Klang waren de machinisten vergeten dat er nog een trein op het perron stond waardoor er geen ruimte was om uit te stappen. Hierdoor werd er vriendelijk verzocht of iedereen naar voren wilden lopen om er via de machinist kamer uit te stappen. Vervolgens gingen we met een ''ferry'' (vies oud krakkemikkige oude boot, die lijkt op een onderzeeër, waar je echt niet vanaf kan als er wat gebeurt) van Port Klang naar Pulau Ketam.

Pulau Ketam, ook wel Krab eiland genoemd, is een vissersdorpje vlak buiten Kuala Lumpur. Op dit eiland rijden geen auto's en wordt er geleefd van de vis en schaaldieren vangst. Alle huisjes staan op palen en het grootste gedeelte van de bevolking is Chinees. Het is nog niet toeristisch en er is dan ook weliswaar maar één hotel op het eiland. Als je dit al een hotel kan noemen.

Bij aankomst op het eiland hebben we een fiets gehuurd en zijn we het eiland rond gefietst. We hebben ons er ten zeerste over verbaast dat mensen nog zo kunnen leven. Het dorpje stinkt enorm naar vis, olie en afval, aangezien al het afval in zee wordt gedumpt. Desondanks was het heel bijzonder om te zien hoe hier wordt geleefd en dat de tijd hier nog echt heeft stil gestaan.

Pulau Ketam staat bekend als Krab eiland, dus we konden ook niet weggaan zonder dit gegeten te hebben. Joris heeft een goede kilo Krab gegeten, waar Sam het toch maar heeft gehouden bij Mie Goreng. Hoewel daar ook vis in zat ;-). De Krab was heerlijk en heeft een betere prijs als in Nederland. Voor de Lunch moesten we inclusief drankjes € 15,- afrekenen.

Na de lunch zijn we weer vertrokken richting Kuala Lumpur. Hier hebben we de Thean Hou Temple bezocht. Het duurde even voordat we er waren omdat de LP aangaf dat we moesten oversteken en de heuvel op moesten. Helaas moesten we oversteken, 1,2 km naar rechts en toen de heuvel op. Dit mocht de pret niet drukken. Deze Chinees tempel heeft zes verdiepingen en heeft een oppervlakte van 6760 m2. De tempel werd in 1987 voltooid en in 1989 officieel geopend. We vonden de tempel zeer indrukwekkend met een mooi uitzicht over de stad en groot.

Hierna hebben we de shoppingmalls van KL getrotseerd. De prijzen hier liggen erg laag en we zijn dan ook beide weer goed geslaagd. Sam had ook nog echt nieuwe kleren nodig. ;-)
Na een douche hebben we weer heerlijk gegeten op Jalan Alor.

Gezien het feit dat ons hostel een arabisch feest organiseerde op de bovenste verdieping zijn we de stad in gegaan en hebben we een erg leuke kroeg gevonden. Een Engelse Pub met heerlijke cocktails, live muziek en heel veel gezelligheid. Na een korte nacht hebben we de auto opgehaald en zijn we klaar voor het volgende avontuur.

• 24 Mei 2014 - 17:10

Tilly:

geweldig geniet ervan had ook wel trek in krab.kus en poot van Dylan

• 25 Mei 2014 - 18:03

John Bakker:

Een bijzondere ervaring lijkt mij. Veel plezier verder op jullie mooie reis