Taman Negara - Reisverslag uit Jerantut, Maleisië van Joris en Samantha - WaarBenJij.nu Taman Negara - Reisverslag uit Jerantut, Maleisië van Joris en Samantha - WaarBenJij.nu

Taman Negara

Door: Joris en Samantha

Blijf op de hoogte en volg Joris en Samantha

03 Juni 2014 | Maleisië, Jerantut

Vrijdagmiddag zijn we vanaf de Cameron Highlands vertrokken naar Taman Negara. Taman Negara is het nationale park van West Maleisië en staat bekend om zijn trekkings en de langste canopy walk van de wereld. Tevens wonen er in de Taman Negara ook nog de originele Orang Asli families. Bij aankomst zijn we eerst op zoek gegaan naar een accommodatie voor de 1ste nacht die we hebben gevonden bij Riverview Lodge. Na wat te hebben gegeten in één van de floating restuarants aan de Tembeling rivier hebben we de excursies geboekt bij Han travel.

Als eerste stond er voor dezelfde avond een Nacht Safari op het programma. Bovenop een Jeep zijn we in de nacht op zoek gegaan naar de bijzonderheden van de nacht. Tijdens deze safari zagen we een Slow Lorry ( soort luiaard ), 3 servet katten, 2 uilen, 1 ijsvogel en verschillende soorten insecten tegen gekomen. Na de nachtsafari hebben we heerlijk tussen de locals nog wat gedronken alvorens we het gevecht zijn begonnen met de muggen onder de klamboe.

Zaterdag was het dan zo ver........ een 2 daagse Inner Jungle Trek door de Taman Negara. 2 dagen overgeleverd aan de jungle zonder enige luxe. Iets wat op onze bucketlist stond voor een lange tijd.
Als eerste hebben we de beroemde Canopy Walk gedaan en ondanks de verhalen viel de wachtrij ons reuze mee. Helaas hadden we wel een gezin voor ons met jankende kinderen omdat het zoooo eng was, maar dat mocht de pret niet drukken.

Na een bootrit van 1,5 uur werden we afgezet in de jungle. In twee groepen van 8 hebben we een toch gemaakt door de jungle naar onze slaapplek voor de nacht. Onderweg zagen we verse olifantenpoep, alleen helaas bleef de olifant uit. Helaas kregen we wel veel bezoek van bloedzuigers die ons bloed erg lekker vonden. Het prikken van de bloedzuigers doet geen pijn, alleen is het erg vervelend omdat het blijft bloeden. Onze slaapplek voor de nacht was jawel een grot.... inderdaad een grot. Het is wel heel erg 1 met de natuur, plassen in de jungle, wassen in de jungle en dan ook slapen in de jungle. Gelukkig waren we met een leuke groep wat het hele gebeuren erg gezellig maakte. Na het eten hebben we nog een korte nachtwandeling gedaan waarna we hebben geprobeerd te slapen in ons nieuwe onderkomen. 'S nachts hebben we nog bezoek gehad van een stekelvarken, verschillende ratten, heeeul veel muggen en vleermuizen. Maar nog steeds vonden we het leuk.

De volgende dag hebben we opnieuw een trek gedaan maar dit maal naar een heerlijke rivier waar Joris aan zijn Lianen skills heeft gewerkt. Helaas waren er op deze plek wel honderden bijen ( het bijen seizoen is aangebroken ) en nadat Sam 3 bijensteken in de Nek, op de borst en tussen de benen had werd het toch iets minder leuk. Gelukkig was de trek terug niet meer zo heel lang en kwamen we uiteindelijk uit bij het dorp van de Orang Asli. Hier hebben we geleerd hoe vuur te maken en hoe we met een Blowpipe moesten omgaan. Ook Joris werd hier nog even geprikt door een bij met hetresultaat een hele dikke voet.

Nadat we met ze alleen in de rivier hebben gezwommen was het tijd om gedag te zeggen van de Jungle. We waren er niet rauwig om gezien ons resultaat van 8 bloedzuigers, honderdduizend muggen en vier bijensteken. Op dit moment zullen we niet gauw zeggen om dit nog een keer te doen. Misschien over 3 maanden dat we het toch nog kunnen waarderen. Voor nu is het klaar en hebben we behoefte aan een bed en drank.

In de avonds hebben we met 2 stellen nog wat nagedronken bij de gidsen thuis en hebben we een erg leuke en gezellige avond gehad met verschillende alcoholische versnaperingen en gitaarmuziek. We hadden zelf niet eens meer door dat we absoluut niet kunnen zingen. De Taman Negara hebben we goed afgesloten. Een park wat je zeker niet mag missen op je reis door Maleisië. Misschien alleen dan niet de Inner Jungle Trekking ;-)

• 03 Juni 2014 - 20:11

John Bakker:

Oh wat genieten we van alles wat groeit en bloeit en kruipt en krioelt en ons dagelijks wel of niet boeit :-)

• 03 Juni 2014 - 20:57

Elza Bakker:

Lijkt me geweldig maar dan zonder de insecten.