Bako Nationaal Park - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Joris en Samantha - WaarBenJij.nu Bako Nationaal Park - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Joris en Samantha - WaarBenJij.nu

Bako Nationaal Park

Door: Joris en Samantha

Blijf op de hoogte en volg Joris en Samantha

23 Mei 2014 | Maleisië, Kuching

Dinsdagmiddag na het bezoek aan het Semenggoh Nature Reserve zijn we vertrokken naar Bako Nationaal Park. Hiervoor moesten we eerst naar de ferry om vervolgens met een boot af te reizen naar het Park.

Het Bako Nationaal Park is een natuurpark wat bekend staat om zijn prachtige stranden en de vele apen, waaronder de neusapen. Het park is op dit moment voor de helft open, dit komt nog steeds door de effecten van de tsunami. In het park kun je overnachten, maar hier moet je geen hoge standaarden voor hebben. Wij hebben uiteraard overnacht zodat we twee trekkingen konden ondernemen zonder onszelf hiervoor te hoeven haasten.

De eerste trekking die we hebben ondernomen was naar het strand wat bekend staat om de neusapen. Gezien het feit dat deze apen zeer zeldzaam zijn konden deze natuurlijk niet ontbreken in onze reis. Door het vele kilometers wandelen hebben we beide wel aardig wat blaren opgelopen. Omdat er voor de trekking maar 1 uur voor stond dachten we dat we dit wel op slippers konden doen. Uiteindelijk is dit gelukt, hoewel dit niet altijd even makkelijk was. ;-)

Op de heenweg helaas geen neusapen, maar toen we bij het strand aankwamen waren we dit al helemaal vergeten... we voelden ons helemaal alleen op de wereld, geen enkele andere toerist, en een strand zo prachtig. Heerlijk! Nadat we werden aangevallen door enorme muggen, en de zon nu toch wel erg vel begon te schijnen zijn we terug gelopen. Helemaal onder de indruk van het prachtige uitzicht zagen we dan onderweg toch waar we voor waren gekomen... de Neusapen!!!. Supermooie dieren en op gepaste afstand mooie foto's hiervan kunnen maken.

Op de terugweg werd Joris nog ''aangevallen'' door een macuaq aap. Flesjes water zijn namelijk erg aantrekkelijk om af te pakken. Het was een hilarisch gezicht. Om 20:00 uur hebben we ons weer verzameld voor een nachtwandeling. Hierin waren onze meningen verdeeld. Na 10 grote spinnen en lichtgevende paddestoelen had Sam het wel gezien. De giftige waterslang, schildpadden, wandelende takken en de ijsvogel waren wel een prachtig gezicht.

Na een nachtrust waarbij de apen over onze chalet heen liepen stond er in de ochtend opnieuw een trekking voor de boeg. Een stel andere Nederlanders had deze trekking als zeer eenvoudig beschreven dus dat zagen wij wel zitten. De trekking ging naar twee punten. 1 uitkijkpunt en de ander een strand met rotsformaties in zee. Na 100 meter trekking vonden we beide het al niet meer zo simpel. Je moest namelijk eerst 600 meter omhoog over jungle paden voordat het weer toegankelijk werd. Helaas hielp het weer ook niet mee, gezien de zon volop scheen zonder wolken de luchtvochtigheid wel erg hoog was.

Na heel wat gezucht en 6 blarenpleisters verder kwamen we aan op het mooiste strand wat we ooit hebben gezien. Nog mooier als de dag ervoor. Het strand lag midden in een baai omringd met twee grote kliffen begroeid met jungle vegetatie. Helaas moesten we dit strand wel met 5 andere mensen delen ;-)
Na heerlijk gezwommen te hebben zijn we teruggelopen naar het tweede punt van de trekking. Het uitzichtpunt. Ook dit was prachtig er cirkelde hier een grote zeearenden over de baai,we konden bijna niet meer zeggen wat we nou het mooiste vonden.

Na een goede wandeling terug zagen we nog heel veel baby aapjes en ook hier vonden ze Joris erg interessant om op te springen. Wederom een hilarisch gezicht ;-)
Aangekomen in Kuching hebben we geslapen in Threehouse B&B. Volgens de LP het beste geusthouse van Kuching en daar hebben ze zeker gelijk in. Wat een top locatie en wat een aardige mensen. Voor 2 euro hebben ze gelijk bij aankomst onze was gedaan, want na 4 dagen in de jungle waren we goed door onze kleding heen.

'S avonds hebben we ter gelegenheid van onze 1ste trouwdag heerlijk gegeten bij The Dyak. Heerlijk restaurant met lokaal eten en lokale rijstwijnen van zijn eigen familie. We hebben mooie dagen gehad in Sarawak en weten zeker dat dit niet de laatste keer is geweest dat wij hier zijn geweest. Er is nog genoeg te zien en te ontdekken. Maar de reis gaat verder en nu is het tijd voor West Maleisië!!!

• 23 Mei 2014 - 17:41

John Bakker:

Wederom een leuk verhaal en wat is dat toch met Joris en apen?

• 23 Mei 2014 - 19:49

Samantha:

Geen idee.. Misschien voelen de apen zich als familie voor hem ;')

• 23 Mei 2014 - 20:59

Daphne:

Leest allemaal weer heerlijk weg, kan het bijna voor me zien. Enne, ik voel me mijn hele leven al aap ;-)) Geniet lekker en natuurlijk nog gefeliciteerd met jullie 1ste huwelijksjaar

• 24 Mei 2014 - 12:58

Elza:

Joris heeft z'n roeping mis gelopen en moet in het oerwoud gaan werken.
    Nog meer vrienden.